בימים האחרונים התפרסם ב־ynet ראיון מקיף עם מנכ"ל אשכולות אורי רשטיק, שבמסגרתו הוצגה ההתקדמות של אשכולות בארבעת השנים האחרונות. אחרי שנים של קיפאון, ארבע השנים האחרונות סימנו מפנה של ממש לטובת האמנים הישראלים. תשלומי התמלוגים זינקו מ־33 מיליון שקלים ב־2021 ללמעלה מ־43 מיליון שקלים ב־2025.
רשטיק הסביר בריאיון מה עומד מאחורי הקפיצה הזאת, מה עוד צפוי, ולמה הקרב המשמעותי ביותר רק מתחיל עכשיו.
מהפכה שקטה ובעיקר: כסף אמיתי לאמנים
העלייה החדה בגבייה אינה תוצאה של שינוי מקרי בשוק, אלא תוצאה של עבודת עומק רחבה. אשכולות מיפתה באופן מלא את כלל הגופים המשמיעים מוזיקה או משדרים ביצועים של אמנים, הכניסה טכנולוגיות מתקדמות שמאפשרות לזהות כל השמעה ושידור, והקימה חברת בת ייעודית לגבייה מפומבית.
התוצאה ברורה: יותר אמנים מקבלים יותר כסף, ובשיטה שקופה. תשלום התמלוגים לכל אמן נקבע לפי זמן החשיפה, ללא קשר למידת הפרסום שלו. דקה של מוזיקאי ששודרה בקניון, ברדיו או במוסף וידאו באתר חדשות שווה לכולם אותו דבר.
רשטיק מבהיר: "הערך הוא בזמן האזנה. לא מי יותר מפורסם. המנגנון פשוט ושוויוני לכל מבצע".
הקרב על הסטרימינג: המאבק העיקרי עוד לפנינו
את ההישגים בישראל כבר רואים, אך בזירה הגלובלית התמונה מורכבת יותר. רשטיק הציג את האבסורד: אותה סדרה, אותם שחקנים, אך רק במדינות מסוימות האמנים הישראלים מקבלים תמלוגים.
לדוגמה, שחקנים מ"קופה ראשית" זכאים לתמלוגים כשנטפליקס ספרד משדרת את הסדרה, אך לא כשהיא משודרת בנטפליקס ישראל. הסיבה פשוטה: בארצות רבות אשכולות חתומה על הסכמים עם גופים מקבילים, אך מול ענקיות הסטרימינג הפועלות בישראל אין עדיין הסדרה.
לכן אשכולות מנהלת בימים אלה מאבק משפטי ומאבק חקיקתי: "גם אם החוק לא יעבור, יש דרך חוקית והם צריכים לשלם. ואנחנו נאבקים על זה בבית משפט", אמר רשטיק בריאיון.
חבר הכנסת יוסי טייב כבר קידם הצעת חוק שמטרתה לחייב את חברות הסטרימינג לשלם תמלוגים דרך ארגון לניהול זכויות משותפות. אך באשכולות לא ממתינים לחקיקה וממשיכים לפעול בערוצים משפטיים בישראל ובעולם.
שמירה על זכויות השחקנים: לא לחתום על חוזים בעייתיים
רשטיק חשף בריאיון כי בשנים האחרונות חברות סטרימינג מנסות להחתים שחקנים על חוזים הכוללים ויתור על זכויות המבצעים שלהם. מדובר בחוזים שאינם חוקיים, והוא קורא לשחקנים לא לחתום עליהם בשום מצב.
"אל תוותרו על הזכויות שלכם. אל תחתמו על כתבי ויתור. אנחנו מעמידים ייעוץ משפטי לזמרים, שחקנים ומדבבים. זו הפנסיה שלכם", אמר.
הוא מסביר כי אמנם שחקן מקבל תשלום חד פעמי על ימי הצילום, אך לאחר מכן פניו מוכרות לציבור ואין לו שליטה נוספת על השימוש ביצירתו. לכן זכות התמלוגים היא חיונית ומוגנת בחוק.
היום שאחרי: תמיכה אמיתית באמנים במצוקה
במקביל למאבקים הגדולים, אשכולות השקיעה מאמצים אדירים בשיפור שירותי התמיכה לאמנים החיים במצוקה כלכלית.
הכתבה מתארת כיצד "קרן אשכולות לעזרה הדדית" חודשה, עודכנה, ועברה מהפכה טכנולוגית. פלטפורמת דיגיטציה מלאה מאפשרת לכל אמן להגיש בקשה בצורה דיסקרטית, עם בדיקה מקצועית ועניינית של הנתונים.
הדירקטוריון החליט להגדיל את תקציב הקרן ולקבוע כי ב־2026 היא כבר תעמוד על תקציב של מיליון שקלים. רק בשנה האחרונה פנו כ־100 אמנים, ורובם המוחלט קיבלו תמיכה תוך שבעה ימים מרגע הגשת הבקשה.
שיתופי פעולה חדשים וגבייה משותפת
אחד המהלכים הבולטים שסוקרו בריאיון הוא הקמת חברת הגבייה המשותפת עם עילם, הארגון שמייצג את הנגנים. החברה החדשה, "אשלם", נועדה להפחית את הנטל מבתי העסק, לשפר את הגבייה ולהבטיח שכל האמנים יקבלו את חלקם.
"לא נכון ששני גופים יגיעו בנפרד לכל עסק. איחדנו כוחות כדי להקל על כולם", אמר רשטיק.
איך אמן מקבל את הכסף שמגיע לו: פשוט מאוד
הכתבה ב־ynet כוללת מדריך קצר וברור לאמנים:
נרשמים לאשכולות ללא עלות.
אין דמי רישום או אחוזים מהתמלוגים.
אשכולות אוספת את הכספים ומעבירה את התמלוגים ישירות לחשבון האמן.
כל שנדרש הוא אישור ניהול חשבון ואישור ניכוי מס.
גם אמנים ותיקים, כולל כאלה שפעלו בשנות השמונים, זכאים לקבל כספים על שידורים עכשוויים של היצירות שלהם.
המבט קדימה: עוד הכנסות צפויות, עוד מאבקים, ועוד הישגים בדרך
רשטיק מסיים את הריאיון בתחושת ביטחון: "אנו נצליח מול חברות הסטרימינג ונביא מהן תמלוגים. יש גם הליך משפטי מול המדינה על גמול הקלטת הריקה, שגם ממנו צפויות הכנסות רבות. זה רק יצמח ויגדל".
המציאות מוכיחה שהשנים האחרונות היו שנות פריצה משמעותיות למבצעים בישראל. אך ההצלחות האלה הן רק תחילתו של מסע רחב, שמטרתו לבסס בישראל תרבות משפטית וכלכלית שמכבדת אמנים, שחקנים, זמרים ומדבבים.
אשכולות תמשיך להוביל, להיאבק ולדאוג שהאמנים יקבלו את מה שמגיע.
